Free background from VintageMadeForYou

torsdag 14. november 2019

Fremgangsmåte på krakelert bakgrunn

Hei ! 
Bestemte meg brått for å lage en kjapp fremgangsmåte på hvordan en lager tøffe krakelerte bakgrunner.
Denne hadde jeg tenkt å lage for et år siden ,men så gikk det i glemmeboken.

Må bare beklage dårlig lyssetting ,men holder på å forberede pakking til Sørlandsscrappen i Mandal i morra :-) 

Her er to kort jeg har vist tidligere,laget med sånne bakgrunner.



Hva du trenger for å lage bakgrunner:
Kartong,Effekt crackle lakk,distress oxides(valgfritt) og akrylmaling.

Velg kartong

Her velger jeg å prege kartongen for å gi det litt struktur.



Farger den hvite kartongen med et par distress oxid farger. 
Den svarte lar jeg være som den er . 



Stryker på et godt lag med Effekt Crackle lakk.
Lar den tørke i to timer (ca) før jeg fortsetter.


Hvis en ser litt etter her så har oxidene oxidert ,gir en kjempefin effekt.


Stryk på et tynt , jevnt lag med maling.


Malinga begynner ganske kjapt å krakelere.


Lar de tørke over natta ,så er de klar til bruk .


Lykke til med å lage dine egne .

Disse er supre å stanse ut en diecut med bjørketrær f eks.
De er også fine for rustikke bakgrunner til blomsterkort,både håndlagde blomster,kjøpte blomster og blomster, laget ved hjelp av stemple lag på lag (Altenew,The Ton osv.)

Tips:
Eksperimenter med kartong i forskjellige farger,preging,farging.
Forskjellige farger på malinga. 
Prøv også tykkere lag med lakk og tynnere lag med maling.
For en jevn påføring ,kan du bruke en brayer å rulle malinga på med . Da får du et jevnt lag(jeg brukte pensel).

Nå gleder jeg meg veldig til i morra!!
Denne gangen skal jeg på to kurs med Olga Heldewein .
Resultatet kommer neste uke :-) 

Til da :
Takk for at du kikket innom og velkommen tilbake ! 













2 kommentarer:

BenteS sa...

Dette så spennende ut, Else.
Kanskje vi må ha et treff der du lærer meg dette :))
Kortene ble flotte!

Elsemor sa...

Tusen takk ,Bente😊Det må vi få til 😊